جلوگیری از یخ زدن برج خنک کننده

نگهداری از برج خنک کننده در زمستان که در شهرهای سردسیر استفاده می شود امری حیاتی و دارای اصول مهمی است. اگر بیشتر از 24 ساعت هوای محل نصب دستگاه کمتر از صفر باشد احتمال یخ زدن آب درون تشتک بسیار زیاد است.

نگهداری برج خنک کننده در زمستان

بجهت جلوگیری از یخ زدن آب درون حوضچه کارهای زیر را انجام دهید.

  1. هرگز دستگاه را بدون بار حرارتی راه اندازی نکنیم زیرا بدون آن سریعا دچار یخ زدگی می شود.
  2. اگر دما بسیار پایین آمد برای جلوگیری از یخ زدگی از سیستم بای پس استفاده کنیم که باعث می شود آب گرم به سرعت وارد تشتک شود و از یخ زدگی جلوگیری می کند. برای انجام این کار به صورت اتوماتیک می توانیم از کنترل کننده دما و شیر اتوماتیک استفاده کنیم.
  3. دبی آب در زمستان نباید کاهش پیدا کند و به صورت نرمال بر رویه پکینگ ها توزیع شود چرا که اگر میزان توزیع آب بر روی پکینگ ها کم باشد سریعا دچار یخ زدگی می شود. اما در مدل جریان متقاطع که بار حرارتی ورودی کافی نیست و احتمال یخ زدگی پکینگ های انتهای برج وجود دارد محدوده توزیع را تغییر می دهیم.
  4. میزان دبی هوای ورودی باید کنترل شود تا در صورت نیاز فن از مدار خارج گردد، در برج های چند سلولی باید این نکته مد نظر باشد که اگر فن آنها روشن است دما بیشتر از حد پایین نیاید تا دچار یخ زدگی نشود و در هر سلول دماها یکی باشد.
  5. هنگامی که سیستم دچار یخ زدگی شد ابتدا باید فن آن را خاموش کرد که فرآیند یخ زدگی متوقف شود و حرارت موجب برطرف شدن یخ زدگی شود در غیر این صورت فن به طور اصولی باید عکس عمل کند تا حرارت را به پکینگ ها انتقال دهد تا یخ زدگی برطرف شود.
  6. برای جلوگیری از یخ زدگی از تشتک خشک استفاده می کنیم بدان معناست که از یک تانک استفاده می کنیم که تمام آب موجود  را از طریق رانش به تانک انتقال می دهد. اما در حات عادی و بدون تانک مقداری آب داخل برج باقی می ماند که برا جلوگیری از یخ زدگی و ترکیدگی لوله ها، لوله پرکن نیز تخلیه می شود ولی اگر امکان تخلیه تشتک و لوله ها وجود نداشت از سیستم گرمایشی پیمایشی برای آنها استفاده میکنیم تا دما پایین تر نیاید.
نحوه جلوگیری از بخ زدن برج خنک کننده
  1. در فصل زمستان و در شرایط یخ زدگی، دستگاه نباید به صورت مداوم و بدون بررسی زیر فشار رود و حتما باید دما از اتاق کنترل بررسی و هر چند ساعت یکبار بازدید شود تا از یخ زدگی جلوگیری شود
  2. نباید آب به بیرون از سیستم پرتاب شود چون که سطح خیس همیشه در معرض یخ زدگی می باشد.
  3. برخی از یخ زدگی ها در شرایط یخبندان غیر قابل کنترل است و تا زمانی که به دستگاه خسارت وارد نکند قابل صرف نظر است.

روشهای جلوگیری از یخ زدن سیستم خنک کاری

در صنعت برای افزایش بازده دستگاه ها و همچنین خنک کاری سیستم از روش های مختلفی استفاده می شود.  آب بهترین سیال برای خنک کاری می باشد آن هم به دلیل ظرفیت گرمایی منحصر به فردی که نسبت به سایر سیال ها دارد. ولی این سیال ایراداتی هم دارد که یکی از آنها نقطه انجماد پایین آن می باشد که در فصل زمستان موجب یخ زدگی آن می شود که برای جلوگیری از این امر باید راه کارهایی اندیشید که بصورت زیر تعریف می شود:

  1. استفاده از سیستم هیتر ترموستاتیک:

استفاده از یک هیتر یکی از بهترین روش های ممکن است به این صورت که ترموستات به شکل قطع کن و وصل کن هیتر عمل می کند و خود ترموستات عملکرد ابساط فلزی را دارد.

  1. استفاده از سیستم هیتر ترموستات:

استفاده از این موضوع یک مزیت و برتری هم دارد که آن هم این است که مانند سیستم ترموستات تعیین دمای خروجی با محدودیتی همراه نیست و حتی در سیستم هایی که نمیخواهند دمای خروجی آب بیش از حد پایین بیایند از این مورد استفاده می کنند به این صورت از دو سنسور استفاده می شود یکی وصل کننده که زمانی که دمای آب کاهش یافت دستور وصل هیتر را می دهد و دیگری سنسور قطع کننده زمانی است که دمای آب به میزان مورد نظر افزایش یافت دستور قطع هیتر را می دهد.

  1. تزریق موادی که سبب کاهش نقطه انجماد آب می شوند مانند گیلیکول یا ضد یخ:

می توان گفت یکی از بدترین سیستم برای جلوگیری از یخ زدگی سیستم های سرمایشی استفاده از ضدیخ یا اتیلن گیلیکول می باشد اما استفاده از ضد یخ برای جلوگیری از یخ زدگی مزیتهایی هم دارد که موجب جلوگیری از انجماد و یخ زدگی آب می شود. مشکل اصلی استفاده از آن موجب کاهش 30% ظرفیت گرمایی ویژه آب، کاهش راندمان تا حدود 25% و ایجاد رسوبات روی سطح کویل اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *