فیلتر پرس – مشخصات فنی و قیمت انواع فیلتر فشاری

(1 بررسی مشتری)

فیلتر پرس دستگاهی است که با استفاده از جک هیدرولیک پساب حاوی ذرات جامد و لجن ها را بین صفحاتی تخت که با پارچه‌هایی از جنسهای مختلف پوشانده شده اند، تحت فشار قرار میدهد. هدف از ساخت فیلتر فشاری آبگیری از لجن و جداسازی جامدات از مایعات می‌باشد.

در فرآیند جداسازی ذرات جامد از مایع در پسابهای صنعتی، به خصوص زمانی که پساب دارای مقدار زیادی آب است، از فیلتر پرس استفاده میشود. به طور کلی، دستگاه فیلترپرس دارای یک صفحه ثابت است که توسط یک صفحه متحرک، که به یک جک هیدرولیک متصل است، تحت فشار قرار می‌گیرد.

با اعمال فشار هیدرولیک، ذرات جامد در بین صفحات نگه داشته می‌شوند، در حالی که ذرات مایع از طریق سوراخ‌های پارچه عبور کرده و از هم جدا می‌شوند. قیمت فیلتر پرس بستگی به ظرفیت و کیفیت قطعات مورد استفاده در ساخت دارد و به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها برای تصفیه فاضلاب و پساب‌ها شناخته می‌شود.

فیلتر پرس چیست؟

فیلتر پرس دستگاهی است برای جداسازی ذرات جامد از مایعات در مقیاس زیاد با مکانیزم تحت فشار قرار دادن لجن یا دوغاب بین دو صفحه که با پارچه پوشانده شده اند. مایع درون لجن به داخل پارچه محصور کننده صفحات فیلتر نفوذ می‌کند و ذرات جامد بیرون پارچه‌ها باقی می‌مانند و تشکیل کیک نسبتا خشکی را میدهند که به محض کم شدن فشار از صفحات جدا شده و می‌افتد.

فیلتر پرس‌ها معمولاً دو مدل صفحه دارند:

  • صفحه ثابت: این صفحه به عنوان پشتیبان برای ذرات جامد عمل می‌کند. ذرات جامد در فرآیند فشاردهی به این صفحه می‌چسبند و جلوی عبور آنها از مایع را مسدود می‌کند.
  • صفحه متحرک: این صفحه به وسیله جک هیدرولیک یا سیستم مکانیکی دیگری به حرکت درآمده و فشار به دوغاب اعمال می‌کند. این فشار باعث می‌شود ذرات جامد به پشت پارچه روی صفحه ثابت چسبیده و مایع لجن به درون پارچه نفوذ کند.

فیلتر پرس چیست؟

پیشینه اختراع فیلترپرس

برای اولین بار فیلتر پرس در سال 1853 در انگلستان برای روغن گیری از دانه‌ها اختراع شد که به دلیل داشتن معایبی چون نیاز به نیروی کار زیاد و عدم توانایی در کارکرد مداوم به نوعی با استقبال زیادی مواجه نشد.

عمده‌ترین پیشرفت در بهینه‌سازی عملکرد فیلترهای فشاری به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد که ژاپنی ها موفق به ساخت اولین مدل اتوماتیک شدند. به مرور زمان این دستگاه‌ها تحولات بی‌شماری پیدا کرد از جمله شستشوی اتوماتیک پارچه‌های فیلترپرس. در عصر جدید با بکارگیری مدلهای جدید، بشر توانسته علاوه بر صرفه جویی در هزینه بدون دخالت نیروی انسانی انقلاب فوق العاده‌ای ایجاد کند.

کاربردهای فیلترپرس

دستگاه فیلتر پرس از جایگاه ویژه ای در صنایع نساجی، پتروشیمی، کاشی و سرامیک، تصفیه فاضلاب، صنایع سنگبری و همچنین آبگیری و خشک کردن لجن تولیدی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بهداشتی و صنعتی برخوردار می‌باشد.

مهمترین صنایعی که دستگاه فیلتر پرس در تصفیه و فیلتراسیون پسابهای خروجی از آنها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد ذیلا لیست گردیده است:

  • کارخانجات نساجی و رنگرزی
  • کارخانجات روغن‌های خوراکی و صنعتی، قند و شکرسازی
  • کارخانجات داروسازی
  • صنایع آبکاری و فلزات سنگین.
  • کارخانجات تولید مواد غذایی
  • صنایع تولید مواد معدنی مثل فلزات، تولید انواع سنگ، چرم، کاغذ و…
  • آبگیری از لجن تولیدی در فرآیندهای تصفیه آب
  • بهره بردن از فیلتر پرس در صنایع دارویی برای فرایندهای کنترل شده دقیق و محیطهای تمیز
  • صنعت پالایش و پتروشیمی برای از بین بردن آلاینده‌ها در فرایند تولید
  • صنعت آب و فاضلاب برای جداسازی لجن ها و تصفیه آب
  • صنایع سرامیک و معدن برای کارهای عظیم با سیستم تخلیه مدرن
  • استفاده در صنایع غذایی
  • پردازش غذا و نوشیدنی
  • تولید مواد شیمیایی
  • معادن استخراج کانیهای فلزی و غیر فلزی
  • صنایع تولید برق
  • کارخانجات تولید مصالح، آسفالت، تولید سیمان و کاشی و سرامیک
  • کارخانه‌های فولاد
کاربردهای فیلتر پرس

نحوه عملکرد دستگاه فیلتر پرس

فیلتر پرس با مکانیزم فشار کار میکند؛ فشار مورد نیاز توسط جک هیدرولیک تامین می‌شود. پس از آبگیری از لجن و دوغاب، به مواد باقی مانده در بین صفحات اصطلاحا “کیک” گفته میشود. در واقع هنگامی که صفحات پر است، چرخه لجن گیری از سوسپانسیون کامل شده است و کیکها آماده هستند تا آزاد شوند.

در فیلتر پرس صنعتی با ظرفیت بالا، شتاب دهنده‌های صفحه اتوماتیکی که سرعت عمل سریعی دارند تعبیه شده است که سرعت چرخه را تسریع می‌کنند. فیلترپرس‌های صنعتی قادرند تا کاملا بصورت اتوماتیک در یک محیط خشن مانند معادن یا کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی به شکل 24 ساعته کار کنند.

نحوه کارکرد فیلترپرس

مراحل انجام کار در سیستم فیلتر پرس به ترتیب به شکل زیر است:

  1. روشن کردن و انجام تنظیمات متناسب با نوع کار
  2. بسته شدن صفحات توسط جک برای شروع ورود دوغاب به دستگاه فیلتر پرس
  3. ورود محلول حاوی ذرات معلق یا لجن با فشار توسط پمپ تغذیه به دستگاه (تا زمان پر شدن صفحات فیلتر)
  4. شروع به فشرده سازی صفحات توسط جک هیدرولیک
  5. هدایت مایع عاری از ذرات معلق به بیرون از دستگاه
  6. تشکیل کیک بین صفحات دستگاه با عمل آبگیری از مواد
  7. باز شدن صفحات توسط جک هیدرولیک
  8. جداسازی کیک جامد از روی پارچه‌ها
  9. شستشو و تمیز کردن صفحات برای آماده سازی دستگاه برای سیکل بعدی
  10. بسته شدن مجدد صفحات و تکرار سیکل بعدی

مزایای فیلتر پرس

بطور کلی استفاده از فیلتر پرس مزایای زیادی همچون جلوگیری از هدر رفتن مواد بدلیل تولید کیک با درصد رطوبت کم، جلوگیری از هدر رفتن آب بدلیل بازگشت آن به چرخه تولید، فیلتراسیون در فضای کوچک ولی مقیاس بزرگ و… را در بر می‌گیرد که البته بزرگترین مزیت فیلتر پرس که آن را از سایر روش ها متمایز میکند، راندمان بسیار بالای آن، ضمن مصرف بسیار پایین انرژی است.

بصورت خلاصه مهمترین مزیت‌های فیلترهای فشاری عبارتند از:

  • مصرف بسیار پایین انرژی
  • راندمان بسیار بالا در عمل جداسازی فازهای سوسپانسیون
  • بازیافت آب از پسابهای صنعتی، صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف منابع آبی
  • جلوگیری از هدر رفتن مواد جامد مفید در محلول با تولید کیک از مواد
  • عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر برای محیط زیست جهت فیلتراسیون

انواع فیلتر پرس

انواع فیلترهای فشاری

  1. فیلترهای فشاری بر اساس نوع چیدمان صفحات و تنوع فشار پشت صفحات به دو دسته چمبر و ممبران تقسیم می‌شوند.
  2. بر اساس نحوه تمیزکاری و اینکه در بازد شدن صفحات، تخلیه کیک‌ها و شستشوی دستگاه انسان مداخله کند یا خیر، این سیستمها به دو دسته دستی و اتوماتیک نقسیم بندی می‌شوند

فیلتر پرس ممبران

صفحات ممبرانی که از سه لایه تشکیل شده اند، قابلیت ارتجاعی و افزایش حجم دارند. به این صورت که 2 لایه کناری با فشار باد می توانند تا 10 برابر افزایش حجم داشته باشند. این افزایش حجم میتواند سبب کاهش رطوبت کیک و تخلیه راحت آن شود. لایه وسط نیز وظیفه تحمل نیروی وارده را دارد. کیک جامد تشکیل شده در این صفحات تا میزان 90% آبگیری می‌شود.

به فیلتر پرس ممبران، فیلتر حجم متغیر نیز گفته می‌شود و کاربرد آن آبگیری از لجن در حجم بالا در معادن و بعد از تصفیه‌خانه‌ها و پکیج تصفیه فاضلاب می‌باشد.

در فیلتر پرس ممبرانی پس از انجام مرحله اول آبگیری از لجن بواسطه فشار پمپ تزریق و فشار جک هیدرولیک، با استفاده از کمپرس هوا یا آب، فشار جدیدی در پشت صفحات ممبران وارد گشته و با تورم ممبران، لجن آبگیری شده بیشتر تحت فشار قرار می گیرد. بدین ترتیب آبگیری به طور مضاعف صورت می گیرد و راندمان کار نیز بین 20 تا 30 درصد بالاتر خواهد رفت.

در صنایعی که کیک ارزش زیادی دارد و یا قرار است در فرآیندهای بعدی مورد استفاده قرار گیرد از فیلتر پرس ممبرانی استفاده می‌شود که قیمتی معادل دوبرابر نمونه‌های چمبری خواهد داشت.

فیلتر پرس ممبران

فیلترپرس چمبر

صفحات چمبر معمولا از جنس پلی پروپیلن، چدن، آلومینیوم و… ساخته شده اند. کیک جامد تشکیل شده در این صفحات بین 60 تا 70% آبگیری می‌شود. از فیلتر پرس چمبر به عنوان فیلتر حجم ثابت نیز یاد می‌شود که کاربردهای گسترده‌تری در صنایع دارویی، غذایی، کارخانه قند و… دارد. در حقیقت تمامی سیستم‌های فیلتراسیون فشاری مادامی که صفحات آن از نوع ممبرانی نباشد، فیلتر پرس چمبر نامیده می‌شوند.

شاید به جرات بتوان گفت بیش از 90% فیلتر پرس‌های مورد استفاده در صنایع مختلف ایران از نوع چمبری هستند چون هدف آنها آبگیری از لجن بمنظور استفاده مجدد از آب و کمک به تصفیه فاضلاب است و نه استفاده مجدد از کیک.

فیلتر فشاری دستی

فیلترپرس دستی

ارزان ترین مدل فیلتر پرس‌ها نمونه‌های دستی هستند که با توجه به اینکه توسط نیروی انسانی کنترل، تخلیه، باز و بسته می‌شوند از سرعت پایین‌تری برخوردار بوده و برای حجمهای پایین فاضلاب و بیشتر برای موارد آزمایشگاهی کاربرد دارد.

فیلترپرس دستی با اهرمی که در کنار خود دارد کار باز و بسته شدن جک‌ها و تخلیه کیک را انجام میدهد. این نوع از دستگاه‌های آبگیری لجن از جنسهای آهن، چدن و استیل قابل طراحی و تولید می‌باشد.

فیلتر پرس اتوماتیک

فیلتر پرس اتوماتیک

مهمترین مزیت فیلتر پرس اتوماتیک نسبت به نمونه دستی باز شدن اتوماتیک صفحات و انجام عملیات تخلیه کیک ها می‌باشد. از فیلترپرس اتوماتیک برای استفاده در صنایع سنگین استفاده می‌شود. قیمت فیلتر پرس اتوماتیک بالا بوده و برای کارهای کوچک مقرون به صرفه نیست.

استفاده از مدل اتوماتیک علاوه بر راحتی استفاده و نیاز به نیروی انسانی کمتر، بازده بیشتری نیز فراهم می‌نماید. این دستگاه‌ها شامل شاسی دستگاه، صفحات، جک هیدرولیک و بخشهای کنترل الکتریکی می‌باشد و عملیات باز و بسته شدن صفحات با سرعت بیشتری انجام می‌شود. سیستمهای اتوماتیک خود به دو مدل:

  • سیستم رباتیک تخلیه کیک
  • و سیستم ویبریشن

تقسیم بندی می‌شوند. در مدل تخلیه اتوماتیک به کمک PLC یک ربات روی ریل حرکت نموده و به ترتیب صفحات را باز می‌نماید. اگر تعداد صفحه‌های فیلترپرس کمتر‌ از 25 عدد باشد می‌توان جک هیدرولیک دستگاه را بلندتر ساخت تا بدون ربات صفحات صفحات را بصورت زنجیری جابجا نمود.
در نوعی از فیلتر پرس‌های اتومات، بعد از اتمام کار لجن گیری، بصورت اتوماتیک آب روی صفحات پاشیده می‌شود و صفحات و پارچه‌ها بصورت کامل شستشو می‌شوند.

نحوه کارکرد فیلتر پرس اتوماتیک

شیفتر کاملا اتوماتیک صفحه، از یک کنترل پنل PLC برای تخلیه خودکار فیلترهای فشاری تولیدی ناب ملل استفاده می کند. ربات حسگر نیز بار هر صفحه را گرفته و جابجا می کند. در نتیجه حسگر به لجن اجازه می دهد تا بیفتد (سقوط داشته باشد). استفاده از این سیستمها، یک صرفه جویی عالی در زمان برای شرکتهای هوشمند است. چراکه میتوانند کارمندان خود را به کارهای سازنده تری نسبت به فعالیت “تخلیه فیلتر پرس”، مشغول سازند!

آبگیری لجن با فیلتر پرس

ظرفیت فیلتر پرس

ظرفیت آبگیری فیلتر پرس‌ها با توجه به عوامل زیر مشخص می‌شود:

  • میزان لجن یا دوغابی که در طول روز نیاز به فیلتراسیون دارند هر چه بیشتر باشد ظرفیت فیلترپرس بالاتر خواهد رفت.
  • هر چه دوغاب یا لجن غلیظ تر باشد، دستگاه بزرگتری طراحی می‌شود.
  • هر چقدر زمان فیلتراسیون را کمتر در نظر بگیرید میباست سایز دستگاه را بزرگتر طراحی کنید.
  • محدودیت فضا و در نتیجه محدودیت ابعاد، پارامتر مهمی در طراحی نوع و سایز فیلترپرس می‌باشد.
  • مایعات از نظر چگالی، حجم و میزان جامدات موجود در آنها متفاوت هستند. این عوامل بر ظرفیت فیلتر فشاری تأثیر می گذارند.

به طور کلی، ظرفیت فیلتر پرس با واحد لیتر در ساعت یا متر مکعب در ساعت بیان می‌شود.

فرمول محاسبه ظرفیت: (دبی سوسپانسیون) * (زمان فیلتراسیون)

برای مثال، اگر یک فیلترپرس با ظرفیت 100 لیتر در ساعت، 5 ساعت در روز کار کند، ظرفیت آن در روز برابر با 500 لیتر است. در هنگام انتخاب این دستگاه باید به ظرفیت مورد نیاز توجه کرد. ظرفیت آبگیری باید به اندازه ای باشد که بتواند حجم مایع مورد نیاز را در مدت زمان مشخص فیلتر کند.

برای تعیین ظرفیت فیلتر پرس موارد زیر را به کارشناس فنی شرکت سازنده گزارش شود:

  • حجم سوسپانسیون تولیدی از واحد تولید پساب در واحد زمان
  • سرعت فیلتراسیون مورد نیاز
  • نوع فیلتر را انتخاب کنید.
  • نوع مایع فیلتر شونده را در نظر بگیرید.

با توجه به این نکات می توانید دستگاه فیلترپرس با ظرفیت مناسب انتخاب کنید. در صورتی که خواهان محاسبات دقیق تری از ظرفیت فیلتر پرس بمنظور تامین بودجه مورد نیاز هستید می توانید با کارشناسان ناب ملل تماس حاصل کنید.

فیلتر پرس هیدرولیک

قیمت فیلتر پرس

قیمت فیلتر پرس با توجه به عواملی چون ابعاد و مقدار مواد ورودی، دستی یا اتومات بودن جک، جنس پارچه، ممبرانی یا چمبر بودن صفحات متفاوت است. به طور کلی فیلترپرس نوع ممبرانی به دلیل قدرت فیلتراسیون تا 90%، قیمت بالاتری را نسبت به نمونه چمبری به خود اختصاص می دهد.

قیمت هر مدل از فیلترپرس‌های مدل دستی، اتومات، نیمه اتومات و هیدرولیک با هم متفاوت است. فیلترهای دستی و کوچک جزء ارزان ترین‌ها می‌باشند که میتوان با پرداخت مبلغ حدودی 30 میلیون تومان این دستگاه را تهیه کرد.
برای حجمهای متوسط معمولا از فیلتر پرس‌های سایز 60*60 استفاده می‌شود این سایز میتواند بصورت دستی و هیدرولیک تولید شود و محدوده قیمتی زیر 100 تا 300 میلیون تومان می‌باشد.

برای حجمهای بالا عموما دستگاه‌های سایز 80 و 100 تهیه و استفاده میشود. این سایزها فقط به صورت هیدرولیک تولید می‌شود و از آنجا که برای این سایزها آپشن‌های مختلفی می‌تواند به دستگاه اضافه شود نمیتوان محدوده قیمتی دقیقی مشخص کرد. لذا پیشنهاد میشود جهت برآورد دقیق و بروز قیمتها با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

قیمت فیلتر پرس

لیست زیر پارامترهای تاثیر گذار در قیمت فیلترهای فشاری می‌باشد:

  • تعداد و سیستم باز و بسته شدن صفحات دستگاه
  • طول و عرض صفحات دستگاه
  • ظرفیت ورودی دستگاه
  • سیستم کنترل دستگاه (دستی، هیدرولیک، نیمه هیدرولیک)
  • جنس پارچه‌های دستگاه و… می‌باشند.
  • کیفیت نمونه پساب فیلتر شده

محصول پر فروش مشابه را در صفحه فیلتر شنی مطالعه کنید.

مشخصات فنی فیلترپرس

صفحات فیلتر پرس، متناسب با نوع و ظرفیت محلول و نیاز کارفرما در ابعاد 20*20، 40*40، 60*60، 80*80، 100*100، 120*120 و 150*150 و از متریال مختلف مانند پلی پروپیلن، پلی آمید، چدنی، استیل و… تولید می‌شوند.

برای دریافت مشخصات فنی کامل هر یک از ظرفیتها مندج در جدول زیر می توانید با همکاران من در واحد فنی تماس بگیرید. لیکن بمنظور آشنایی با میزان اطلاعاتی که بعد از تماس در اختیار شما قرار خواهد گرفت، مشخصات فنی دستگاه فیلتر پرس 80*80 جهت دانلود در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

دانلود فایل: مشخصات فنی فیلتر پرس 80*80 ناب ملل

مشخصات فنی فیلتر پرس‌های ناب ملل
جدول مشخصات فنی انواع فیلترپرس‌های پلی پروپیلن

راهبری فیلتر پرس

  • معمولا اگر پارچه فیلتر پرس کثیف باشد عمل خشک کردن به سختی صورت می‌گیرد و این عمل مدت زمان طولانی تری را به خود اختصاص خواهد داد.
  • تعویض روغن هیدرولیک به صورت سالیانه پس از دو هزار ساعت کاری به جهت افزایش طول عمر دستگاه توصیه می‌گردد.
  • اگر فشار زیادی درون دستگاه وجود داشته باشد یا اگر فرایند فیلتراسیون بسیار طولانی گردد و اگر کیک دارای رطوبت بالایی باشد به معنای زمان رسیدن شستشوی پارچه است.
  • بسته به نوع دستگاه گارانتی‌ها از یکسال تا 10 سال می‌باشد. که شرایط گارانتی در دفترچه‌های راهنمای نصب ذکر می‌گردد. فیلتر پرس همان طور که گفته شده؛ به دستگاهی گفته میشود که از آن برای جداسازی فازهای جامد و مایع محلولهای سوسپانسیون در حجم زیاد استفاده میشود که در صنایع مختلف بسته به نیاز هر صنعت از فاز مایع یا جامد جداشده استفاده میشود.

قطعات فیلتر پرس

اجزای فیلتر پرس

ساختمان فیلتر پرس اعم از اتوماتیک و دستی دارای پنج جزء اصلی است که عبارتند از: شاسی یا بدنه فلزی، جک، صفحات فیلتر، قسمت فیتینگ (شامل لوله کشی و شیرها) و پارچه‌ها.

  • شاسی یا بدنه: شاسی دستگاه از جنس فلز ضد زنگ یا آهن با پوشش ضدزنگ و ابعاد متناسب با تعداد صفحات و ظرفیت مورد نیاز کارفرما ساخته میشود. از مهمترین وظایف این قسمت می توان به نگه داشتن جک و کنار هم قرار دادن صفحات فیلترپرس در برابر فشارهای وارده از طرف سیستم هیدرولیک در طی فرآیند فیلتراسیون اشاره نمود.
  • صفحات فیلتر پرس: این صفحات از جنس پلی پروپیلن، استیل، چدن، پلی آمید در ابعاد و اشکال متفاوت ساخته شده اند. عمدتا این صفحات بصورت مربعی در ابعاد 20، 40 ،60، 80، 100، 120، 150 و 200 سانتیمتر ساخته می‌شوند. نقش این صفحات محکم نگه داشتن پارچه‌ها بمنظور گرفتن آب لجن‌ها می‌باشد.
  • فیتینگ: این بخش چند منظوره از لوله کشی و شیرهایی که مقدار مواد ورودی را کنترل و چهار سوراخ تخلیه متصل را به یک لوله تخلیه تبدیل می‌کند تشکیل شده است. این بخش دستگاه با توجه به جنس صفحات و مشخصات سیال ورودی میتواند از متریال مختلفی مانند استیل، پلی پروپیلن، چدن و… ساخته شود.
  • پارچه فیلتر پرس: این پارچه‌ها معمولا از جنس کتان، پلی استر، پنبه و بمنظور پوشش روی صفحات تولید می‌شوند. انتخاب جنس پارچه اهمیت بسیار بالایی در فرایند آبگیری دارد و با توجه به ویژگیهای محلول ورودی مانند نوع محلول، دما، درجه اسیدیته، سایز ذرات جامد و… روی صفحات بسته می‌شود. از جمله این پارچه‌ها میتوان موارد زیر را نام برد:
    • کتان: اغلب در فیلتراسیون روغن های خوراکی مورد استفاده قرار میگیرند.
    • پلی آمید: پارچه پلی آمیدی (نایلون) ساختار و آب بندی نسبتا خوبی دارند و بدلیل عمر بسیار زیاد و مقاومت در برابر سیالات اسیدی و شیمیایی کاربردهای بسیار زیادی دارد.
    • پلی استر: این نوع پارچه‌ها در انواع تک و دو لایه تولید می‌شود و نوع دو لایه آن تا 20 اتمسفر فشار را تحمل می نماید.
    • پلی پروپیلن: آنها دارای عمر مناسب بوده و تا دمای 110 درجه سانتیگراد را تحمل می نمایند.
    • پنبه ای: برای دمای نسبتاً بالا و محلولهای خنثی و تا حدودی قلیایی استفاده می‌شود.

پارچه فیلتر پرس

  • جک هیدرولیک: الکتروموتور، پمپ هیدرولیک، شیر هیدرولیک، شیلنگ ها در ساختمان جک هیدرولیک مورد استفاده قرار گرفته اند که برای باز و بسته کردن صفحات به کار برده میشوند.

تجهیزات مکمل مورد استفاده جهت کاربری ساده تر و دقیق تر فیلتر فشاری عبارتند از:

  • کنترل پنل: تابلو برق جهت کنترل دستگاه
  • پمپ فیلتر پرس: یکی از اصلی ترین قسمتهای دستگاه فیلترپرس، پمپهای تغذیه آن می‌باشد. پمپ تغذیه برای انتقال پساب به روی صفحه و پارچه و در نهایت تشکیل کیک استفاده می‌شود. پمپهای مورد استفاده در فیلتر پرس از انواع مختلفی می‌باشند که با توجه به نوع کار و محلول ورودی از آنها استفاده می‌شود و این پمپ ها در انواع دیافراگمی، سانتریفیوژ، دنده ای و مونو پمپها موجود هستند.

پمپ فیلتر پرس

  • دسته فیلترپرس: شناخته شده ترین دسته‌های فیلتر فشاری از جنس پلی پروپیلن (PP) می‌باشند. این دسته‌ها در شرکت ناب ملل از مرغوب ترین مواد پلی پروپیلنی مانند مواد درجه 1 کره ای تولید می‌شوند. این دسته‌ها طول عمر بالا، کارکرد بهینه و قیمت مناسب دارند.

دسته فیلترپرس

  • کاردک: از کاردک جهت جداسازی و تمیز کردن گل آبگیری شده از پارچه‌ها استفاده می‌شود. این کاردک ها از متریال مختلفی مانند چوبی، فلزی و پلاستیکی ساخته می‌شوند.
    • کاردکهای چوبی بعد از مدتی کار کردن ریش شده یا میشکند و باعث پارگی و خرابی پارچه می‌شود.
    • کاردکهای فلزی نیز بدلیل گوشه‌ها یا لبه تیز باعث پارگی پارچه می‌شوند.
    • کاردکهای پلاستیکی یا PP، حالت استاندارد دارند و به خاطر انعطاف و گوشه‌های نرمی که دارد پارچه را پاره نمیکند.

کاردک فیلتر فشاری

روشهای تخلیه فیلترپرس

تخلیه کیک نهایی در فیلتر پرس را می توان به روشهای مختلف انجام داد.

  1. تکان دادن صفحات دستگاه در هنگام باز شدن
  2. تکان دادن پارچه بعد از باز کردن از روی صفحات
  3. خراشیدن کیک از پارچه با کاردک ولی می بایست دقت نمود پارچه دچار زدگی و پارگی نگردد.

در پایان هر دور آبگیری، ضروری است پارچه با استفاده از مایع مخصوص، شستشو داده میشود تا برای شروع چرخه بعدی فیلتراسیون آماده باشد.

فیلتر فشاری

فیلتر پرس چدنی

به دستگاه فیلتر پرسی که بدلیل بالا بردن تحمل دمایی جنس دسته‌ها و صفحه‌های آن از چدن ساخته شده باشد فیلتر پرس چدنی گفته می‌شود. عمر طولانی، مقاومت و استحکام بالا، جداسازی مواد جامد از مایعات در دمای بیشتر از 100 درجه سانتیگراد و کاربردهای صنعتی مختلف روز به روز به تقاضای فیلترپرس چدنی می افزاید.

بدلیل سنگین بودن صفحه چدنی، استراکچر و جک دستگاه باید قویتر باشد و نیازمند ملزومات خاصی مانند صفحه کش‌ها، خروجی‌های آب، آبراه‌های با جنس متفاوت و مقاوم می‌باشد. ساخت فیلتر پرس چدنی بدلیل زمان‌بر بودن قالب ریزی صفحات چدنی زمان زیادی می برد لذا سازنده مجبور است قیمت بیشتری از خریدار درخواست نماید.

مهمترین کاربردهای فیلتر پرس چدنی در تصفیه فاضلاب‌های خاص و صنعتی، روغن‌های سوخته، برخی صنایع معدنی، تولید غذا، پالایشگاه‌های نفت و صنایع سرامیک، خاک، کائولن و بنتونیت فعال می‌باشد.

 کاربرد فیلتر پرس در آبگیری لجن

فیلتر پرس معدن

معادن بدلیل حجم زیاد پساب را شاید بتوان بزرگترین استفاده کنندگان فیلترپرس‌ها نامید. بدلیل حجم زیاد ذرات جامد خروجی از معدن و حجم دوغاب زیاد، فیلتر پرس معدن بسیار بزرگ طراحی و ساخته می‌شود. برای تصفیه پساب معدن از کلاریفایر و بعضا تیکنر بهمراه پکیج تزریق فلوکولانت استفاده می‌شود.

سازه کلاریفایر قطری در حدود 7 تا 8 متر و ارتفاع 15 تا 20 متری دارد اما تیکنر، قطری در حدود 30 متر در ارتفاع 8 متر دارد. شیب کف مخازن تیکنر کمتر از مخازن کلاریفایر است. درون تیکنرها یک همزن با سرعت بسیار کم دوغاب را هم می زند و ماده شیمیایی تزریق می‌کند تا سریع تر ذرات جامد ته نشین شوند.

در فیلتر پرس زغال سنگ چنانچه از این تجهیزات استفاده نکنید امکان تصفیه پساب با فیلتر پرس‌های معمولی وجود ندارد. در حقیقت حجم دوغاب آنقدر زیاد است که فیلترپرس‌های قاب و صفحه هیچ کارایی ندارند.

فیلتر پرس نواری

در این مدل فیلترهای فشاری، دوغاب بین دو عدد تسمه متخلخل تحت فشار قرار می گیرد. هر چه تسمه جلوتر می رود، غلتک‌ها کوچکتر شده و فشار وارده از طرف آنها بر تسمه‌های حاوی لجن بیشتر می‌شود. اساس کارکرد فیلتر پرس‌های نواری اینگونه است:

  • منطقه تثبیت شیمیایی
  • منطقه آبگیری ثقلی
  • منطقه آبگیری با فشار پایین
  • منطقه آبگیری با فشار بالا

بزرگترین ایراد فیلتر پرس نواری بازدهی حداکثر 50 درصدی آن در آبگیری از لجن و نیاز به تعویض تسمه‌ها بعد از حدودا 2500 ساعت کار می‌باشد.

تست امکان سنجی فیلتر پرس

این آزمایش برای اطمینان از اینکه فیلترهای فشاری قادر است مواد جامد را به درستی با کاربرد خاص شما فیلتر کند، صورت میپذیرد. تست‌های امکان سنجی به ما امکان می دهد نوع پارچه را تعیین کنیم. همچنین اینکه تشخیص دهیم آیا برای دوغاب شما به “کمک فیلتر” نیاز است یا خیر.

با کمتر از یک گالن دوغاب معمولی شما، امکان تشخیص این مسئله وجود دارد که آیا یک فیلتر پرس نتیجه مطلوب را ارائه می دهد یا خیر. سپس امکان ارسال مواد جداسازی برای شما عزیزان فراهم خواهد بود. این مواد تفکیک یافته میتواند شامل «فیلتر (مایع)» و همچنین «جریان دوغاب جداشده از سیال» باشد.

شکل زیر، نمونه یک دوغاب و مایع تصفیه شده از جامدات فیلتر شده در فرآیند آبگیری می باشد.

فرآیند آبگیری لحن

مقایسه فیلتر پرس با اسکرو پرس

  1. فیلترهای فشاری یک کیک جامد بسیار خشک‌تر‌ تولید می کنند.
  2. فیلتر پرس قطعات متحرک کمتر و فناوری ساده تری دارد و امور آبگیری لجن را راحت تر میکند. همچنین تعمیر و نگهداری کمتر، خرابی کمتر و نیاز به نیروی انسانی کمتری را برای کارفرمایان به ارمغان می آورد.
  3. بدلیل عملکرد ساده یک فیلتر پرس، هزینه خرید آن در مقایسه با یک “پرس پیچشی” مشابه، به میزان قابل توجهی کمتر است. بنابراین انتخاب مقرون بصرفته تری نیز محسوب میشوند.
  4. زمانی که موادی که فیلتر می شوند باعث کور شدن پارچه‌ها شده و یا آنها را با سرعت خراب میکنند همچون پسابهای شدیدا اسیدی و یا بسیار داغ؛ در این صورت حتما باید دور فیلترپرس را خط بکشید
  5. در شرایطی که لجن به شکل دوغاب نیست مانند آبگیری از کودهای شیمیایی یا طبیعی یک اسکروپرس ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد.

در مجموع فیلترهای فشاری برای کاربردهایی که به آب تمیزتر، جامدات خشک تر برای حمل و نقل و دفع نیاز دارند، توصیه می شود.

بهترین فناوری آبگیری لجن

فیلتر پرس دست دوم

بسیاری از افرادی که با شرکت ناب ملل تماس میگیرند در پی خرید فیلترپرس استوک یا دسته دو هستند. خرید و نگهداری فیلتر پرس استوک به امید اینکه روزی یک تقاضا مطابق با همان دستگاه دریافت گردد با توجه به کاربردهای متنوعی که دارد متاسفانه به لحاظ اقتصادی برای ما بصرفه نیست. لذا تقاضا دارد در صورت تماس با همکاران ما در شرکت ناب ملل قیمت فیلتر پرس استوک را سوال نفرمائید.

همچنین علیرغم پایین بودن قیمت، مدلهای دست دوم بطور معمول دارای نشتی و مشکلات فنی بسیاری هستند؛ به همین جهت توصیه ما این است که فیلتر فشاری دسته دوم تهیه نکنید تا در هزینه‌های تعمیر نیز صرفه جویی کنید.

کاتالوگ دستگاه فیلتر پرس

با توجه به اینکه پیش بینی میشود شما خواننده گرامی بعنوان یک مهندس فنی علاقه دارید فرمول محاسبات ظرفیت فیلتر پرس را بصورت یک هندبوک در اختیار داشته باشید این فایل جهت دانلود در اختیارتان قرار می‌گیرد: هندبوک محاسبات ظرفیت فیلتر پرس.

چنانچه بعد از مطالعه فایل علاقه داشتید در مورد انواع، مشخصات فنی قطعات، کاربردها و ظرفیت دستگاه‌های تولیدی این شرکت اطلاعات کسب نمائید با همکاران ما در گروه صنعتی ناب ملل تماس بگیرید.

فیلتر پرس تبریز

تبریز شهر اولین ها، شهری در شمال غرب کشور که یک شهر کاملا صنعتی و پیشرو در صنعت کشور می‌باشد تبریز همیشه در عرصه‌های مختلف پرچم دار بوده و خیلی از بزرگان ایران از شهر زیبا و بزرگ تبریز بوده اند.

برای خرید فیلتر پرس تبریز باید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا فیلتر فشاری را برای شما در شهر تبریز تحویل دهند. لذا اگر در شهر تبریز هستید و به دنبال خرید فیلترپرس، می توانید با شرکت ناب ملل تماس بگیرد.

بمنظور آشنایی با محصولی مشابه روی عبارت اسکرو پرس کلید کنید.

فیلتر پرس زنجان

کارگاه ساخت فیلتر پرس گروه صنعتی ناب ملل در زنجان مهد پیدایش فیلترهای فشاری در ایران قرار دارد. زنجان شهری است که برای استانهای شمالغربی یا آذری نشین از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که هم به مرکز کشور نزدیک است و هم فاصله اش با استانهای ترک نشین زیاد نیست. در حقیقت زنجان به نوعی برای استانهای شمالغرب کشور مرکزیت حمل و نقلی و ریلی پیدا کرده است.

مدیریت گروه صنعتی ناب ملل نیز دقیقا با همین طرز تفکر کارگاه خود بمنظور ساخت انواع فیلتر پرس را در شهر زنجان راه اندازی نموده است. وجود شرکتهای صنعتی و معدنی مختلف همچون شرکت توسعه معادن روی، ایران ترانسفو، خمسه روی و… در زنجان ما را در اخذ این تصمیم مصمم تر نمود چرا که معادن جزء پرکاربردترین بخشها در استفاده از فیلتر پرس می‌باشند.

1 دیدگاه برای فیلتر پرس – مشخصات فنی و قیمت انواع فیلتر فشاری

  1. نادری

    عالی بود محتوایی که درج کردید. برای سفارش از خارج از کشور درگاه اینترنتی ندارید؟

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره خرید دارید؟

کارشناسان فروش ما همه روزه آماده پاسخ به سوالات تخصصی شما هستند.